VIS IS GEZOND

Vis = vitaminebommetje

De meeste vis is rijk aan vitamine B12 en B6. Vette vis bevat ook nog eens vitamine D, B2 en vitamine A. Wat doen al deze vitamines voor je?

Vitamine B12 is van belang voor een goede weerstand. Daarnaast zorgt vitamine B12 voor een goede werking van het zenuwstelsel en draagt het bij aan deĀ energievoorziening.

Vitamine B6 is belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering.

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van mineralen in het lichaam. Ook helpt vitamine D bij de instandhouding van de weerstand en de goede werking van je spieren.

Vitamine B2 helpt het zenuwstelsel gezond te houden. Ook heeft het een gunstig effect op de spijsvertering en je energiehuishouding. Bovendien wordt je huid en gezichtsvermogen beter.

Vitamine Awordt ook wel de anti-infectie vitamine genoemd. Het heeft een gunstig effect op je gezichtsvermogen, huis en tandvlees.

Bescherming tegen hart- en vaatziekten

Vis bevat van nature eiwit en vet; geen koolhydraten.
In vergelijking met vlees bevat vis meer onverzadigd vet. Het verschilt per vissoort hoe het vet precies is samengesteld. Een deel van het onverzadigde vet bestaat uit visvetzuren DHA en EPA. Deze visvetzuren geven extra bescherming tegen hart- en vaatziekten.

Minder kans op depressies

Mensen die weinig visolie eten, maken grotere kans op depressies. Zalm bevat omega 3- vetzuren. Uit onderzoek blijkt dat er een relatie bestaat tussen depressies en een lage consumptie van Omega 3-vetzuren. (American Journal of Psychiatry)

Reuma

Omega-3-vetzuren hebben een ontstekingsremmende werking. Bij aandoeningen als reumatische artritis kunnen supplementen met visolie gunstige effecten hebben. De omvang en kwaliteit van de studies zijn echter nog ontoereikend voor een definitief oordeel.

Kanker

Door wekelijks een keer vis te eten, daalt de kans op kanker in de dikke darm met 4%. Bij drie keer is dat 12%. (conclusie onderzoek Universiteit van Wageningen). Ook zouden Omega 3 vetzuren mogelijk beschermen tegen borstkanker. Er zijn enkele studies waaruit blijkt dat een eetpatroon met veel visvetzuren het gewichtsverlies door afbraak van spier- en vetweefsel bij kankerpatiƫnten zou kunnen vertragen of beperken. De onderbouwing is echter nog onvoldoende om hierover uitspraken te kunnen doen.